April 9, 2014

Sebab Kenapa Pertolongan Kita Ditolak

Assalamualaikum


Pertamanya aku nak ucapkan selamat menyambut ulang tahun kelahiran kepada rakan blogger atau pembaca blog kakikerja yang menyambut ulang tahun kelahiran pada bulan April ini..im happy for you guy.. :)

Dan Alhamdulliah,..aku masih di beri kesempatan untuk menyuarakan pendapat dan pandangan secara peribadi..baik mahu pun buruk..

Orite..aku nak ajak korang berfikir, kenapa pertolongan kita ditolak, secara rambang dalam sehari berapa banyak kita meminta pertolongan dari kawan ke, housemate ke, officemate atau sesiapa saja yang berada di sekitar kita?? Dua, empat kali.. ok itu bergantung kepada keperluan kita dan ‘kedesakan’ kita.

Orite, sekali lagi..dalam bebanyak pertolongan yang kita pinta itu, berapa ramai manusia yang sudi membantu atau menolong kita bila diperlukan??

Orite,..last.. last ok.. berapa ramai makhluk yang kita minta pertolongan yang menolak pertolongan kita itu??..itu korang jawab sendir lah..


Beb..beb,..aku nak minta tolong ko lah,..boleh tak..bla..bla… “ owh, aku ada hal malam nie…hurmm…sorry erk”..

… “weh korang, aku nak mintak tolong sekali boleh??..( member tu buat- buat acuh tak acuh je atau buat-buat sibuk)…hurmm lain kali je lah”…


Sedar tak kita kenapa pertolongan kita ditolak?? Pernah tak kita fikir?? Mungkin ada yang fikir..mungkin tak der kot sebab dah terlalu fikirkan nak minta tolong sapa lagi nih…

Diri kita sendiri..kenapa diri kita pula?? Pernah tak kita hargai pertolongan orang yang kita minta tolong..almaklumlah, masa nak minta tolong kemain bahasa tetiba je jadi sopan santun, siap berpantun lagi tuh…tak boleh belah langsung..

Pernah tak kita menolong orang yang pernah menolong kita ketika mereka memerlukan pertolongan kita?? Ini pun salah satu sebab kenapa orang dah tak minat nak tolong kita…mereka sedih bila mengigati perangai kita yang tak reti bahasa..

Sebab ketiga pula,..kalau korang asyik duk ‘nganjing’ kawan ko tuh,..cam mana kawan korang nak menolong ko doew,..tahu pula korang nak minta pertolongan mereka..sedangkan kat belakang korang asyik ‘bakor’ je… tak patut,..tak patut….

Dah orang tolong tu, tak payah la korang nak merungut, mencarut, memaki hamun pula bila mana pertolongan korang tu tak agak ‘rare’ atau cam tak best je,,cam tak kene dengan jiwa dan raga korang tu..


“Jai,..aku dah puas cari benda yang ko minta belikan tu,..tak derlah…ini je yang ada”….( apa nie, aku tak nak yang nie…hurmm tak der ke bla..bla…)…eh dia nie, sumpah tujuh keturunan tak nak dah aku tolong dia lepas nie”…


Orite sampai sini dahulu entri ini, kalau diizinkan lagi akan aku kongsikan untuk bacaan ringan-ringan sambil hilangkan stress kerja korang tu..ahakss!






Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net