October 31, 2013

Troli

Assalamualaikum

Selamat semua, syukur Alhamdulliah dengan segala kurniaan –Nya dan mudah mudahan kita semua sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang..amin..amin

Korang pernah pergi pasar raya? Tentulah kan.. korang pernah guna troli semasa memilih atau membeli barang? Some people mungkin kata ‘wajib guna troli’ ..mungkin ada yang kata’ I bawa bakul sendiri’..tapi untuk kuantiti barang yang banyak tentulah kita akan memilih troli sebagai pengakutan mengakut barang semasa berada di dalam pasar raya kan..

Pernah atau tidak selepas selesai membuat pembayaran kita akan mengakut barang yang dibeli dengan menggunakan troli sampai ke pakir kereta.. aku pernah! Sebab terlalu banyak barang dan berat apa salah nya kita menggunakan kemudahan tersebut untuk kepentingan kita kan..

Akan tetapi bila dah terlebih kepentingan untuk diri kita apa akan jadi?..

Bawak troli sampai depan pintu rumah aras 10..alasan?  rumah sebelah menyebelah dengan pasar raya..

Ikat troli pada motosikal lepas tu bawa balik drive sekali dengan troli..motif? barang banyak lah Odah ooi bagaimana nak bawa balik..

Tingglkan troli sejauh 500-1000 km dari pasar raya..maklumlah masa nak pakir tadi penuh terpaksa pakir jauh dari pasar raya..seberang jalan pula tu..

Tinggalkan troli sesuka hati…ini memenag nak cari pasal kot dengan mamat bangla yang menguruskan troli..

Sebagai pengguna kita haruslah mendidik diri kita agar tidak menyusahkan banyak pihak..memang betullah kita costumer always right tapi memada lah dengan sikap kita..kita orang melayu yang dididik dengan pelbagai adat dan budaya yang mencerminkan diri kita..bertoleransilah sikit kan..jangan main acuh tak acuh je..

Entri ini berdasarkan pemerhatian dan pengalaman sendiri..tidak menuduh kepada mana-mana pihak..sekadar teguran dan didikan bersama.. :-)




Terima kasih baca entri ini^^
Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net