September 30, 2013

Wanita Versus Masak

Assalamualaikum

Wanita versus masak..topik yang sangat menarik untuk di bincangkan sesuai dengan arus perubahan yang sedang berlaku di nagara kita khususnya.

Wanita sekarang pengerak kemajuan Negara dan jangan dilupa ia juga merupakan pengerak dalam sesebuah institusi rumahtangga.

image google
Orang dahulu sangat menitik beratkan perkara-perkara yang boleh menjaga keharmonian rumahtangga.. ibu terutamanya, mereka sangat menjaga skill yang mereka ada untuk memikat si suami..betul tak? Dan salah satu cara untuk memikat si suami adalah dengan menyediakan hidangan dari air tangan isteri tercinta.

Tetapi sayangnya (sesetengah aje lah, tidak semua ye)..wanita sekarang kurang rajin untuk masuk ke dapur..kenapa ek? Sampaikan ada yang bangga dengan diri dia tidak pandai memasak..siap mendabit dada lagi..

Kata mereka… ‘i tak suka  siang ikan, lah bro..nanti habis lah melekat bau hanyir kat tangan I’.. jawab aku.. ‘hang ingat bau hanyer tu boleh melekat kat tangan hang sampai sudah ka’..

Kata mereka... ‘balak gua tak kasi gua masak memasak bro untung gua bro’.. sambil mengaru hudung.. jawab aku .. ‘untung la balak lu hati kering tapau je lah masa depan korang nanti ye’..

Kata mereka.. ‘mak I da tak kisah I tak tolong masak pun..hihi..’ jawab aku..A’ah mak hang memang tak kisah sebab dah berbuaih mulut dia suh hang tolong dia masak memasak…hang tu je pemalas..mak hang turun masak..hang masuk bilik, kunci baca novel Adam Hawa tak pun weChat dengan balak hang..tak pun layan Running Man sesorang..

kata mereka… ‘eeUuu..masak..choiii sangat..baik I tumpukan kat cita-cita I dulu’.. jawab aku.. ‘hey pempuan...masak nie tak perlu nak tumpu menumpu sangat…just masak..tak jadi tak per asal ko masak kan’.. practice make perfect

kata mereka.. ‘masih banyak masa lagi saya nak belajar masak dengan mak saya, bila dah sampi seru saya turun dapur k’.. jawab aku.. ‘elok lah nanti dah sampai seru nyawa mak awak tu..baru nyesal tak copy cara masakan’.. rugi-rugi

kata mereka.. ‘belajar masak senang je bro, tengok kat Tb sudah boleh ikut..tengok 5rencah, 5rasa..lima rencah je bro..dapat lima rasa tu’.. jawab aku.. ‘hotak berjambul hang..ingat lima rencah tu mampu hasil lima jenis masakan?..dia dah tambah-tambah bahan lain lah nak dapat menu berbagai..haiyaa’.. mengelegak perut mak hang lahir kan hang


harap jangan ada yang berkecil hati..entri ini sekadar teguran manja-manja..mana yang baik kita kongsi-kongsikan..apa pun tepuk dada, tanya selera..sampai bila kita mahu mula berubah sebab, ilmu tidak akan datang kepada kita melainkan kita sendiri yang berusaha untuk perbaharui diri kita.
Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net