August 24, 2013

semangat patriotic atau semangat hanya di bibir?

Assalamualaikum
hellooo Malaysia..welcome to my wold..welcom to my life..haha tak pasal je..cik akak..cik abang..adik-adik tahu ke idak tinggal seminggu lagi Negara kita bakal manyambut hari kemerdekaan?..Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-56.- Entri ini tidak berunsur politik hokey^^

So..apa motif aku tulis tajuk entri pasal semangat patriotic atau semangat hanya di bibir?..

Semangat bagaimana yang ingin di tunjukan kepada Negara tercinta kita?..Dulu masa aku sekolah bila tiba hari kemerdekaan aje..banyak aje selogan Cintakan Negara, Sanyangi Malaysia..tapi aku ambil tak kisah aje..sebeb lahir-lahir je dah bersenenag lenang..happy macam tu je..hehe

tapi bila dah meningkat dewasa barulah aku faham erti kemerdekaan yang selama ini aku ‘wat do now’ maksudnya buat tak tahu lah. Kan, bila aku melihat Negara yang masih bergolak..perang sana sini..tiba-tiba terbit dari hati aku betapa bertuahnya lahir di Negara tercinta ini..hurmm patut la warga asing nak sangat tinggal lama-lama kat Malaysia..sebab aman, insya-Allah..selagi kita hidup dalam bersatu padu kita akan menikmati nikmat yang Allah berikan ini.

Sebenarnya aku tak habis tulis lagi nie..ambil masa sikit untuk baca entri ini..pleass dengan muka comel sebenarnya apa motif aku tulis mengenai semangat patriotic atau semangat hanya di bibir..aku tidak lah arif mengenai sejarah tapi aku juga tidak lah terlalu buta sejarah..sebab dulu subjek sejarah selalu buat aku mengantuk huhu..

Adakah kita menunjukan semangat cintakan Malaysia dengan mengibarkan bendera pada bangunan, kereta, rumah dan bagai..

Atau menyuarakan hasrat dan harapan kepada seluruh rakyat Malaysia dengan menulis status pada mukaBuku, twetter, blog bagai..dan menTag pada perdana menteri serta badan-badan kemerdekaan..ini  kena kat batang hidung aku weh..

Mungkin juga datang berkumpul di padang kemerdekaan pada 30 ogos untuk menyaksikan konsert serta bunga api manakala pada kesokan harinya melihat perarakan kereta-kereta berhias, perbarisan, pertunjukan jet bagai..

Dan mungkin meminta budak-budak sekolah menulis surat kepada perdana menteri mengenai hasrat dan harapan untuk rakyat dan kesejahteraan Malaysia..

Mungkinkah juga mengadakan persembahan dari pelajar sekolah untuk menunjukan kecintaan kita kepada Malaysia..

Dan, mengadakan pertandingan syarahan kemerdekaan..syair..pantun atau mencipta rekod bagi jalaur gemilang terpanjang atau terbesar dimalaysia..

Dan, mengadakan pertandingan mencipta pakaian kreatif, mencipta banner, mencipta logo dan bagai..

Dan, menjemput penceramah jemputan untuk kesedaran mengenai hari kemerdekaan Malaysia..

Apa-apa pun pupuk lah semangat kemerdekaan dalam diri dan laungkanlah semangat kemerdekaan sebagai bukti cintakan Negara. Walaupun kita lahir dalam Negara yang telah aman dari penjajah janganlah kita pula pada jasa-jasa pejuang yang telah bersusah payah, sangup bermati-matian untuk keamanan anak cucu..hargailah dengan menjaga keamanan Negara agar kita dapat menjalani ibadah dengan tenang.

Peach yo^^ macih kerana sudi baca entri ini.



Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net