July 30, 2013

Mana Etika Sebagai Seorang Juru Jual?

Assalamualaikum b.t.w
 
Image Google je..
Har, semalam  aku keluar  jejalan dengan teman tapi mesra dengan harapan masa berpuasa dapat dipercepatkan kepada masa berbuka..haha..duk rumah terasa lama pula waktu untuk berbuka..semenjak bergelar petani anggur yang berjaya nih.

Memandangkan  kita orang dah merancang nak keluar cuci mata di bandar sambil-sambil melihat gelak manusia yang tak pernah puas membeli..kita orang pon melangkah ke sebuah kedai kasut.

Dalam duk pusing-pusing tengok barang tu..ada la tanya harga bagi sepasang kasut..sebenarnya dah ada tanda harga kat setiap rak kasut tu..Cuma gatal mulut nak tanya juru jual tu..wakaka

“aar..kasut nie harga berapa dik”..harga ada kat rak en..tanya lagi soalan yang sama.. dia buat-buat sibuk!..

Macam itu kah cara  penjual  layan costumer..mana etika dia sebagai seorang pekerja?.. bukan coustmer always right..ok ini aku bercakap sebagai pelanggan..bagaimana pula dengan seorang pekerja yang harus mengadap costumer yang banyak kerenah..

Dulu sebelum aku menyambung belajar aku buat full time kerja sebagai penjual keropok..kedai keropok tu sangat ramai pelanggan hokey..penat layan kerenah coustmer dengan perangai bos hanya tuhan je yang tahu.

Aku faham sangat perasaan pekerja sebagai juru jual bila berdepan dengan coustmer yang banyak kerenah..harr,..dalam hati memang maki hamun je lah dia kat costomer..haha

Costumer nie banyak ragamnya..nanti bila dah dibuat ini..kata nak begini pula..tapi sebab kita nie penjual atau pengeluar..services haruslah terbaik..sebab pelanggan sentiasa betul..peniaga pula yang salah..

Tapi dengan memegan  prinsip itu buat aku rasa lebih berhati-hati dengan mendengar cadangan serta permintaan dari coustmer agar hasil yang diperoleh lebih berkualiti dan boleh menarik coustmer untuk tidak putus –putus datang kepada aku. bahaha

Jadi sebagai manusia yang bertamaduan dan berakhlak aku rasa kita perlu sama-sama punya sikap bantu menbantu..well masing-masing ada prinsip kan..perangai satu hal..korang?

Terima kasih  kerana sudi baca entri ini.. J



Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net