July 9, 2013

hikmah yang boleh diambil di bulan Ramadhan Kareem

Assalamualaikum b.t.w
Tak sampai 24 jam lagi kita akan berpuasa.. in sha Allah semoga kita semua dapat berpuasa dengan penuh kesabaran.aku taknak merepek banyak sangat cuma aku nak tingglkan beberapa hikmah yang boleh diambil ikthbar dan renungan buat sesama kita..

bulan ini lah masa paling sesuai nak berhenti merokok

 cuba jaga ikhtilat atau pergaulan dengan bukan mahram

masa ibadah yang akan digandakan pahala beribu-ribu kali ganda

 mana sibuk dengan bazar tu betulkan niat balik " nak jual tu bukan setakat nak untung je tp salah satu ibadah kita sebab beri kemudahan tuk orang membeli" dan kalaw ada lebih-lebih tu letak lah dekat surau atau masjid,,in sya Allah lepas tarawih habis lah tu kalaw bagi percuma...

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda

“ Barang siapa yang memberi buka orang yang puasa mka dia akan mendapatkan pahala seperti pahalanya orang yang berpuasa tampa mengurangi pahalanya sedikitpun.”

(HR. Ahmad dalam Musnadnya, Tirmidzi dalam Jami’nya, Ibnu Majah dalam Sunannya, dan Ibnu Hiban dalam Shahihnya, dan dishahihkan oleh Tirmidzi)


bayak kan lah membaca Al-quran dan jaga mata terutamanya mata hati korang..



Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net