July 7, 2013

Apabila Ramadhan Tiba

Assalamualaikum b.t.w

Alhamdulliah lagi beberapa hari lagi ramadhan bakal mengantikan syaaban sebelum diraikan dengan syawal..so korang bagaimana? dah bersediakah?..ingat lagi tak niat puasa? tahu ke tidak perbuatan haram makruh ketika berpuasa?..anyways every muslim's wajib berpuasa dibualan ramadhan but if u have any complicated issue, islam tidak menghalang daripada tidak berpuas..kemuadian ganti la balik puasa..islam sangat mudah kan.
sebelum itu apa kata korang refresh balik minda dengan menghafal balik niat berpuasa..tak susah pon aku bagi dalam bahasa melayu.. senang kan :)

Lafaz niat puasa harian
"nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa"  ( Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala )

Lafaz niat puasa sebulan

Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

back to the title, memandangkan ramadhan semakin hampir aku decide nak tunaikan beberapa perkara yang aku nak buat tapi susah sangat nak tinggalkan..arkhh!..perkara apakah itu? ko sangat poyo fizi..apakah itu? sebenarnya dah lama nak kurangkan makan risau juga berat badah semakin bertambah..aku ini sangat mementingkan berat badan..ye kakak-kakak dan abang-abang..lagi-lagi tengah cuti sekarang ini,bukak periuk ada nasi,,bukak saji ada lauk..mana nak diet nye..diharapkan ramadhan ini dapat membantu masalah berat badan ditambah dengan beberapa latihan ringan.

perlu aku akui, aku juga manuasia yang tidak lepas dari melakukan dosa serta lalai dalam beberapa perkara orang muda la katakan,sapa kata?..selalunya manusia memang akan memasang impian atau niat nak berubah jika hari-hari bermakna tiba right? korang tak ke..ala kalau tiba tahun baru mula lah nak buat list bagai untuk tahun akan datang kan. so aku berharap sangat dibulan yang mulia nanti aku serta korang semua boleh berubah dengan memperbaiki sedikit sebanyak dengan mengamal apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang in sha Allah boleh kan..(sila angguk)..korang memang sweet.. :)

nabi kita juga Nabi Muhammad s.a.w ada meninggalkan beberapa pesanan yang boleh mengusir iblis dan bala tentaranya jika menyerang kita dengan rayuan-rayuan yang menyebabkan kita terjerumus kedalam jurang kehinaan tanpa kita sedari..

Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Hartamu musnah".Katakan kepadanya: "Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajiban zakat".

Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Betapa banyak kebaikanmu", dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri (Ujub). Maka ia katakan kepadanya :"Kejelekan-kejelekanku jauh lebih banyak dari pada kebaikanku".

Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Alangkah banyaknya shalatmu". Maka katakan :"Kelalaianku lebih banyak dibanding shalatku".

Dan jika ia datang dan berkata :"Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang". Maka katakan kepadanya :"Apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari yang saya sedekahkan".

Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak orang yang menzalimimu". Maka katakan kepadanya :"Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak".

Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak amalmu". Maka katakan :"Betapa seringnya aku bermaksiat".
Ramadhan is the best moment untuk kita memperbaiki diri serta menahan diri dari melakukan dosa kecil apatah lagi dosa besar.

Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net