February 14, 2013

Kenapa suka tanya mengenai jodoh?


Assalamualaikum

Aku memang pantang kalau ada yang bertanya “ kau ada awek tak lagi”..end, dah tak der jodoh lagi memang  tak der lah jawapanya . nak menipu boleh je, itu pun kalau kekawan yang tanya kasi kencing je lah..tapi yang tak syoknya saudara terdekat yang sebok nak ambil tahu, kalau boleh tak nak lah menipu tak manis kata kan, ‘manis la sangat’..tapi kalau orang tua kita yang tanya boleh lah juga nak buat muka..derhakakan pulak.

“Jodoh ditentukan oleh Allah sewaktu kita berumur 4 bulan ketika berada di dalam kandungan ibu”

(malaikat akan tulis nama kita, rezeki, kerja,kahwin dengan siapa, cerai atau tidak, anak berapa dan semuanya tentang diri )
-Ustaz Azhar Idrus

Mungkin aku tak perlu mengeluarkan kenyataan begini, tapi daripada pengalaman aku, ramai juga yang tidak seberapa suka diaju soalan sebegini. Bila bertanya sesangat lah mudah, semudah air liur korang merecik keluar dari mulot  bila bercakap, tapi kesanya amat menyentuh hati. Maksud yang lebih kasar lagi bila dah air liur merecik melekat kat korang kesanya bau busuk..bluekk

Nasihat aq pada korang yang ditanya soalan sebegitu, jawablah dengan tenang, tidak kisah lah apa pun yang terlintas kat dalam kepala tu..
Post a Comment

Artikal terkini dari Babab.net