Blogger Widgets

Baca Entri Baru Ini Juga

January 9, 2013

Temuduga jawatan Penolong Pegawai Penguatkuasa N27


 Assalamualaikum

salam pembuka bicara dan selamat sejahtera..dalam entri kali ini aq nak kongsi pengalaman aq pergi temuduga jawatan Penolong Pegawai Penguatkuasa N27. kenapa aq perlu kongsi pengalaman aq yang sekangkang kera nie kepada korang..baik! pengalaman aq kepada korang yang ingin tahu soalan yang akan diajukan, apa yang perlu dibawa, etika ketika ditemuduga bagai saja...kejam kan..



Seperti biasa proses temuduga nie merupakan peringkat terakhir kerana sebelum ini aq sudah menjalani beberapa saingan seperti ujian fizikal dan pancaindra, peperiksaan dan terkini temuduga...
sesangat cuak..walaupun bilangan yang datang temuduga tidak ramai tetapi aq dapat meraskan persaingan..yang datang temuduga bukan lepasan diploma macam aq nie..semua dah ada pengalaman kerja bahkan angota JPJ itu sendiri ada yang datang menemuduga untuk kenaikan pangkat....

Waktu mula ditemuduga 8.30 pagi..so aq datang awal sikit 8.00 pagi..ingatkan aq nie orang yang paling awal datang rupanya yang terakhir no.19..so aq dalam kepala aq nie berkata.."kalau 19 orang boleh habis awal nie"...tp anggapan aq meleset...aq ditemuduga tepat jam 4.00 petang...!!! sakit belakang tak payah cakap cerita la kan..tahu-tahu sendiri...so disebabkan tahap kerisauan sama level amaran banjir warna jingga..aq lupakan itu semua.termasuk makan !!..(tak tahu habis je temuduga terus bernafsu nak makan)



Etika pakaian, seperti biasa kalau yang lelaki tuh pakai kemeja siap dengan tai, rambut hendakalah kemas, berkasut..maner yang perempuan tu pakai baju kurung bagi yang muslimah dan baju ala-ala koprat bagi yang non-muslim...

Apa yang perlu dibawa ??..first baca arahan yang terdapat pada kertas panggilan temuduga..bawa semua yang diperlukan sijil original and copy..and  jangan lupa gambar berukuran pasport terkini untuk dilekat pada resume..

sampailah giliran aq ditemuduga,.. penemuduga masa itu muka dah mengantuk..(dalam hati aq "kenapa dia buat muka cam tu") sedih!! ok soalan yang ditanya mengenai latar belakang, mengenai lesin memandu, AES, mengenai motosikal daripada mula beli sampai motosikal boleh diguna pakai diatas jalan..paham tak??..ok maksudnya insuran, roadtex, gran motor..dll...soalan sembang-sembang aq ditanya mengenai isu-isu politik dan How to make keropok lekor..mentang-mentang aq nie anak Ganu kiterr...disuruh nya dia cerita pasal keropok...#apapuntakboleh

Apa pun aq bersyukur kerana dapat menjawab dengan baik soalan yang diajukan (padahal tergagap-gagap) dan tidak sia-sia persiapan aq dengan membaca sedikit maklumat mengenai JPJ nie...so dapat la jawab..jadi kepada korang yang bakal ditemuduga thum up and do the best!!..In Shaa Allah..






3 comments :

  1. Nnt ada ujian n temuduga pegawai penguatkuasa plak n41.boleh kongsi x cemana ujian fizikal n pancaindera tu.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya-Allah..akan diberitakan kpd saudara/i..pada entri akan datang

      Delete

Artikal terkini dari en.Ping